Dags att skriva lite igen kanske :)

Uppdatera lite om figges dagar :)
 
i lördags fick Figge vila då jag istället för att rida kollade på EM finalen, spännande det var :)
 
i söndags red jag ut långt på figge, fokus på att han skulle trava och galoppera på i bra tempo i form. så bett och gramanen var på . han var HUR fin som helst. fick igenom det jag ville av passet :)
 
I måndags så var det dags att åka iväg på träning igen, Lotta träning på ärk och som alltid så är träningarna asbra och jag är nöjd över figge.
dags att rita och berätta om träningen då ;)
vi började passet med att galoppera på små hinder på båge med två galoppsprång emellan, han väntade riktigt bra och gjorde övningen bra. bara att ryttaren måste hjälpa figge mera med vart på hindren vi ska rida för att få en bra båge med lugnt tempo. gick de i båda varven.
Sen lag vi till att rida på oxen efteråt och det var ganska så tajt svängen efter småhindren men fick med honom hyfsat bra och så skulle vi göra halt efter oxen. ryttaren måste tänka på att komma ner i sadeln och vänta på figges språng så blir det super bra.
 
efter det hoppade vi två krysshinder efter varandra (figges hat hinder nr 1)  5 korta galoppsprång emellan, fokus på att komma tillbaka snabbt efter hindret i balans och fokusera på nästa. När det vart lite högre kryss så nitade Figge faktiskt rejält en gång, som jag skrev så hatar figge att hoppa kryss det har han alltid gjort. när jag köpte honom så hoppade han knappt krysshinder. han blir så osäker på hur han ska hoppa och hur högt han måste hoppa så det blir riktigt jobbigt för honom. Mycket fina språng över kryssen hela träningen igenom ;) eller inte :P
 
sen hoppade vi en bana , små hindren först efter det vidare på oxen sen hitta balansen igen och hoppa det första krysset och sen 7 galoppsprång till nästa oxer och innanför småhindren till krysshindren men med 4 galoppsprång denna gång emellen. Han hoppade banan jättebra första gången, bara en ryttarmiss få min sida men andra gången så kom vi lite sort på sista linjen till krysshindren så där höll jag på att flyga av det var riktigt nära men jag lyckades sitta kvar fast att han tvärnitade. Vi låg jättestort(i vanliga fall hoppar han ändå) så där hade han inte modet till att hoppa av, men vi tog bara om det igen och då hoppade han jättebra.
 
efter det tog vi andra linjen igen med ena krysshindret och 7 galoppsprång oxen, super hoppat där så då nöjde vi oss för dagen :)
 
Super träning :)
 
I går tisdags
 red vi på härliga dammarna läng Dalälven, ett travpass i bra tempo stod på schemat, dock hade prinsen väldigt mycket energi så han såg spöken bakom varenda sten ;)
en underbar kväll :)
 
I dag onsdag så red jag honom hemma här på gräsbanan, men bett och graman. Han var superfin . hoppade på volt och hoppade krysshinder ;) Vilka jäkla språng han tog svårt att sitta kvar ibland :P
resultat en genom svettig häst och en nöjd ryttare ;)
 
idag tog jag med mig Kitty på en spring tur, hm lite trött han blev efterråt.
var ute på äventyr i söndags med en helt underbar person <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
The Fighter Vg
e.Carte d Ór u. Merzedes (F.4)
e.Robin Z- Labrador

"Figge" köpte jag vintern 2011 från Vibygard.se , då hade han bara hopp tränat 5 ggr. Där ifrån har vi sedan tagit oss hela vägen upp till 120 klasser. Figge är en helt underbar häst att ha att göra med, så otroligt lätthanterlig i allt.

Manique
"Nicke" är min gamla tävlingsponny som nu går och har det väldigt bra i dom stora hagarna här hemma.

RSS 2.0