En tripp till ridhuset igen

 
Japp idag drog jag och figge iväg till ridhuset för att rida lite.
 
Som vanligt var vi helt själva, hur skönt som helst så då kan man ställa upp hinder och bommar hur man vill :D
 
Började rida honom som jag alltid gör när jag kommer till ridhuset 5 minuter i varje varv i både trav och galopp, få honom att gå i balans och jobba på framåt utan att bli tung i mina armar. Dock har vi ju ett hörn i ridhuset som är SKIT farligt tydligen så vi tappar jämt rytmen där, men men bara att fånga upp igen och jobba på.
Första övningen för dagen, trav bommar.
 
Först började vi värma upp på dom 4 st bommar som var upphöjda på varsin sida på 2 av dom. Han kom tillbaka bra vissa gånger men så fort det blir lite ur balans så går det väldigt fort och okoncentrerad, fokuserade även på att vara mitt över alla bommar vi har en tendens till att dra till vänster på ALLT. Men nu fick vi verkligen jobba på både balansen och rakheten
 
Sen lag vi till 4 travbommar och ett räcke på andra sidan, det gick riktigt bra och han fick kämpa på bra för att travhoppa över hindret ut och ha kraft över hela serien. även där var jag tvungen att vara jättenoga med att han gick rakt igenom serien.
Räcket ut slutade på 115 cm kanske innan vi lag av och gjorde om övningen.
 
På slutet gjorde jag galoppbommar som dom 4 st bommarna och med räcket lag jag tre galoppbommar innan hindret i stället. Fick till det riktigt bra och hoppade på slutet räcket på 140 cm, dock hade han en tendens till att vilja smita åt höger när vi gjorde om det till galoppbommar så fick jobba på bra för att hålla honom rak och i bra galopp.
 
Är nöjd med Figge idag, trots att ena hörnet i ridhuset är livsfarligt tydligen, fast att vi har ridit i detta ridhuset i 3 år nu ;)
 
<3
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
The Fighter Vg
e.Carte d Ór u. Merzedes (F.4)
e.Robin Z- Labrador

"Figge" köpte jag vintern 2011 från Vibygard.se , då hade han bara hopp tränat 5 ggr. Där ifrån har vi sedan tagit oss hela vägen upp till 120 klasser. Figge är en helt underbar häst att ha att göra med, så otroligt lätthanterlig i allt.

Manique
"Nicke" är min gamla tävlingsponny som nu går och har det väldigt bra i dom stora hagarna här hemma.

RSS 2.0