sagan om The Fighter Vg !

På fredag är det 3 år sedan han med det stora F blev bara MIN !<3

 

Den 13 december 2010 var dagen då jag skrev på pappren och han blev min :D

 

Men våran berättelse började några dagar tidigare, runt den 1 december ser mamma The Fighter Vg ”figge ” på annons. Jag tycker på annonsen att det var väl inget speciellt med den hästen, men min kloke mor sa åt mig att vi skulle åka och kolla på honom.

 Figges Annons var utsatt den 17 november:

Figge är en söt liten häst ca 158-160 cm. f-05 e.Carte d Ór u. Merzedes (F.4) e.Robin Z- Labrador. Han är brun med bläs, väl ihopkommen med bra hals med rätt rejäl i modellen.

Figge är grundutbildad och hoppad uppsutten. Han är mycket snabb upp från backen och hoppar med god teknik. Det är en känslig och framåt häst, men han är väldigt snäll och har alltid öronen framåt, bråkar aldrig.

Snäll i all hantering inkl. klippning och lastning!

Säljs till en liten känslig ryttare som vill ha en rid och tävlingskompis att älska!

 

 

Så den 4 december åker vi till Viby gård för att kolla på Figge, första tanke var att han var väldigt nervös av sig ville inte stå själv i stallet, ropade efter sina kompisar. När vi väl åkte iväg till ridhuset och skulle prova rida lite så visade dom först upp Figge för mig. 
Fick en bra känsla om honom hoppade en fem och en halva med han, Han hoppade väldigt pigg och spring glad vågade inte ta så mycket i honom då dom hade sagt att han var en känslig häst ;) heheh

 

Jag och mamma pratade i bilen hem och vi åkte vidare för att titta på en annan häst samma dag som stod i närheten, usch hur den hästen såg ut L

Den 10 december vetrinärbesiktades Figge Ua .

Så den 13 December åkte jag och pappa för att hämta min nya stjärna :D Nicke blev överlycklig för att få en ny kompis igen och Figge verkade stormtrivas från dag ett hos mig !

 
 
 

Den 30 december åkte vi med Figge till ridhuset för första gången, vi hoppade åter igen fem och en halvan. Överlycklig ryttare.

 

I januari började vi träna för instruktör, vi började dom första gångerna med att travhoppa hela tiden men så småningom så kom vi över till att galoppera, första gången var det inte meningen att vi skulle ta en övning i galopp men som att det blev ett missuppfattande så valde vi att fort sätta  i galopp. Gick strålande ;)

Men med tiden började vi få lastnings problem med Figge, så jag anlitande en person som kunde hjälpa oss, och vipps från att stå i 2 h att försöka få in honom så kunde jag lasta honom själv på 1 minut :D

Jag och Figge debuterade på tävlingsbanorna den 1 maj på våran hemma klubb Älvkarleby Ridklubb. Vi hoppade 90 cm och 1 m , i 90 klassen gick vi felfria och i 1m vägrade vi ut oss men jag var så otroligt nöjd över våran debut och Figge första tävling någonsin

 

 

Sen rullade tävlingarna på:

14 maj tirk 90 cm felfritt

 

2 juni ärk 80 och 90 båda felfria

 

19 juni upk 85 och 95 båda felfria( figge uppfödare var på plats och såg oss)

11 augusti tirk 1m felfritt

3 september hofors 95 och 105 felfri i 95 klassen och 1 ner i 105 klassen

17 september tirk 1m och 110 debut felfri 1m och 2 ner i 110 klassen

Sen rullade det på :D

Så under 2011 debuterade vi från 80 cm till 110 cm :)

 

Under 2012 debuterade ví upp mot 120 :)

 
 
 Våran första bästa placering 2012 :D <3
Debuten i 120 :D <3
vi hade ett kanon år, fast på vinten sen satte jag ut Figge på annons och några kom och kollade och en fastande för figge och vi har i väg och kollade honom, köparna bakade ur och jag beslutade mig för att behålla figge.
 
I början på 2013 så började jag och figge träna för Lotta Sjöberg (fd Schultz)
 
Började året med att ta e 7:e plats på grs med en uteslutning i omhoppningen, vi hoppade en oxer baklänges så kan det gå om ryttaren inte är med;) hahah men oj så fin han var.
 
Våran första nolla i 120 klass satt vi på hemma plan på laxhoppet och vi kom 4:a :D
 
och 3:a i en annan klass samma helg <3
sen rullade resultaten på en 6:e plats på jumpclub i 110 klass
 
den 18 augusti DEBUTERADE vi 125 :D men bara ett ner, oj så stolt och nöjd jag var den dagen :D
125 :D
 
Sen avslutade jag och figge tävlingsåret på topp 2:a i 120 klassen  och 3:a i 115 klassen i avesta . åååh ville verkligen inte att denna tävling skulle vara våran sista för året men det var bra så, ha fint minne till nästa säsong och tävling. man ska sluta på topp :D
 
Den fantastiska häst har gett mig så mycket och jag är en stolt ägare till honom, fast att vi har våra stunder ibland ;)
 
Våran saga i korthet kan inte skriva allt då skulle detta inlägg bli enormt långt.
 
Mitt mål med Figge var att tävla 120 och nu har vi tävlat 125 så det är dags att tänka på nya mål som att vi har uppnått det målet som jag hade för Figge i hans liv ;) <3
 
Nu ser jag fram emot nytt tävlingsår med min prins, nya mål ska sättas upp och tränas emot.
 

2014 här kommer vi!
 
Jag och min prins hoppas jag att vi får många till år med framgång !<3
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Nina

Ni är så fina tillsammans!! :D

Svar: Tack :D
Matilda Wiberg

2013-12-10 @ 22:43:34
URL: http://ungdomsdrommar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
The Fighter Vg
e.Carte d Ór u. Merzedes (F.4)
e.Robin Z- Labrador

"Figge" köpte jag vintern 2011 från Vibygard.se , då hade han bara hopp tränat 5 ggr. Där ifrån har vi sedan tagit oss hela vägen upp till 120 klasser. Figge är en helt underbar häst att ha att göra med, så otroligt lätthanterlig i allt.

Manique
"Nicke" är min gamla tävlingsponny som nu går och har det väldigt bra i dom stora hagarna här hemma.

RSS 2.0