Träning för Lotta Sjöberg

I torsdag fick jag och Figge åka till Ärk (hemma klubben) för att träna för Lotta Sjöberg fd. Schultz
http://www.lottasjoberg.n.nu/ Kolla in Lotta hemsida :)
 
Åter till träningen, vi körde markarbeteförst vi låg på små volter över bommar och efter bommarna skulle man ställa in hästarna. Figge löste det väldigt fint och arbetade på bra i höger varv men i vänster vart det lite jobbigare för honom men han kämpade på bra :D
 
Sen vart det galopp över bommarna och då efter skulle vi även där i galoppen ställa in hästarna och verkligen galoppera på rumpan ;) VI har ALDRIG övat på detta innan och jag tänkte när hon sa vad vi skulle göra hur ska detta gå, Men figge kämpade även här på väldigt bra och galopperade verkligen undersig och vilken kämpe. Visst vi gjorde det inte prick fritt men väldigt klart god känt för att inte ha gjort det innan med honom :)
 
Hahah lite kluddigt kanske men tror ni förstår ändå :)
 
Vi började med att hoppa oxer och räcket på volt låg så i några varv i båda hållen, fick med mig figge väldigt fint och hittade på avstånden bra och höll igång galoppen.
 
sen hoppade vi "illa" banan som jag har ritat ut.
 
Gällde att ha en stadig galopp och få flytet och få med sig hästen på ett bra sätt.
från oxer till oxer var det 6 galoppsprång lite mer fart i galoppen och allt annat skulle man gå i lagom takt så på slutet fick man trycka på hästarna som att dom var väldigt lydiga med tanken på övningarna innan.
 
Dock smet figge ut 2 ggr på sista oxen som att den låg på en böjd linje. Där fick matten inte sitta och sova längre. jag drar gärna i inner tygel i stället för att sätta mig upp och trycka på ytterskänkel istället. Nej jag låser ytterhanden och försöker "dra" in honom mot hindret . Funkar inte . haha vet att det är en svaghet från min sida.
 
Men är ändå super nöjd med Figge denna träning som är våran första ordentliga träning på as länge. svettiga blev vi båda med. haha redan vid uppvärmningen ;)
 
Gillade skarpt att rida för Lotta, hon var verkligen med en hela tiden och hjälpte . Mycket beröm fick ´man under tiden man red. Det gillar jag. Och skulle man tänka på något sa hon det direkt.
 
Vi längatr redan till nästa träning.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
The Fighter Vg
e.Carte d Ór u. Merzedes (F.4)
e.Robin Z- Labrador

"Figge" köpte jag vintern 2011 från Vibygard.se , då hade han bara hopp tränat 5 ggr. Där ifrån har vi sedan tagit oss hela vägen upp till 120 klasser. Figge är en helt underbar häst att ha att göra med, så otroligt lätthanterlig i allt.

Manique
"Nicke" är min gamla tävlingsponny som nu går och har det väldigt bra i dom stora hagarna här hemma.

RSS 2.0