Markarbetsträning för Lotta

 
Måndag igen och träning på Ärk var det som stod på schemat,.
 
Jag skulle testa att rida figge på mitt vanliga raka bett, hade hackamoret med mig för säkerhetens skull. Men gud så fin han var att rida igen.
 
Vi började med att trava på volt över snea upphöjda bommar och sen skulle hästen flyttas direkt efter bommen och sen öka upp tempot och hästarna skulle komma fram till bettet och sen samla ihop igen för att trava över bommarna igen.
Gjorde det i båda varven.
 
Sen gick vi över till galopp, först skulle vi ta små hindren på volt och sen vidare snett igenom över kubhindret och rida förvänd galopp så att vi kom tillbaka i rätt varv igen efter det andra kubhindret. vi hade lite svårt att vara kvar i den förvända galoppen när vi red i vänstra varvet men sen när vi vände på steken och skulle rida i förvändglopp i höger varv så satte vi det nästan varje gång. :D Mellan småhindren på volt skulle vi variera mellan 5 till 6 galoppsprång (22 meter) .
 
på slutet skulle vi bara jobba på volt utan bommar eller hinder, öva på att öka och ta tillbaka allt i samlade form och med så små hjälper som möjligt även göra små volter och ha hästarna i balans. Gjorde så i båda varven och även i trav gjorde vi samma sak., Jäklar så fin Figge var, kunde bara sitta där och använda så små hjälper hela tiden. Vilken känsla och som att jag red på bett utan graman.  
 
Riktigt nöjd med dagens markarbetspass.
 
Vi för 2 år sedan på Tirk. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
The Fighter Vg
e.Carte d Ór u. Merzedes (F.4)
e.Robin Z- Labrador

"Figge" köpte jag vintern 2011 från Vibygard.se , då hade han bara hopp tränat 5 ggr. Där ifrån har vi sedan tagit oss hela vägen upp till 120 klasser. Figge är en helt underbar häst att ha att göra med, så otroligt lätthanterlig i allt.

Manique
"Nicke" är min gamla tävlingsponny som nu går och har det väldigt bra i dom stora hagarna här hemma.

RSS 2.0