Lotta S träning på tirk

I går åkte jag och figge till Tirk och träna för Lotta.
 
I uppvärmningen så kände jag av att han var "oriden" och det kan jag inte förneka att han har blivit dåligt igenom jobbad nu dom senaste veckorna och nu är det skärpning med det.
 
Vi började hoppa fram på två små kubhinder på en volt med 2 galoppsprång i mellan. Man behövde ha bra tryck och stor galopp. Kom dåligt många gånger men Figge redde ut det inte det vackraste kanske men vad ska han göra när matte inte kan bestämma sig ;)
 
sen hoppade vi fram på en av oxrarna snett igenom. komma i lugn och rytmisk galopp inte ändra på något inför hindret, utan låta hindret komma till oss.
Hoppade även fram på bom räcke med två galoppsprång i mellan och så skulle man ha saktat ner till skritt innan spåret, gick riktigt bra.
 
Hoppade igenom kombinationen och 5 korta galoppsprång till vatten matts räcket. Jag måste tänka på att ge mera plats till Figge in i kombinationerna.
 
sen hoppade vi en bana, vi började på kubhindren sen vidare på räcke räcke på mitten linjen 8 korta galoppsprång och vända till höger och ta oxern snett igenom, sen kombinationen 5 galoppsprång räcket, fånga upp och ta oxen ur kort sväng och ha saktat av till skritt innan spåret igen.
 
Måste lära mig att ge figge mera plats och inte backa in i hindren eller klämma av för stort när jag inte riktigt ser lägen. Dock har jag en häst som jag kan lite på till hundra procent och hoppar i alla lägen men JAG SKA inte göra det i alla fall.
 
Jag är nöjd med Figge, trots dåliga förutsättningar med min fot och dålig ridning dagarna innan så är han min underbara stjärna alltid. :)
Det är ju inte Figges fel att det är som det är så :) <3
ps vi har nu anmält oss till våran debut i 130 ;) hoppas att planen håller :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
The Fighter Vg
e.Carte d Ór u. Merzedes (F.4)
e.Robin Z- Labrador

"Figge" köpte jag vintern 2011 från Vibygard.se , då hade han bara hopp tränat 5 ggr. Där ifrån har vi sedan tagit oss hela vägen upp till 120 klasser. Figge är en helt underbar häst att ha att göra med, så otroligt lätthanterlig i allt.

Manique
"Nicke" är min gamla tävlingsponny som nu går och har det väldigt bra i dom stora hagarna här hemma.

RSS 2.0