Semester

Tydligen har ja det får bloggen också, dagarna bara flyger iväg och jag gå nu in på min sista vecka. Har totalt bara 2 veckors sémester.
 
figge och jag kämpar på i värmen med igång sättningen, har börjat galoppera nu.
Så i dag var vi ute i 1 h med mycket skritt såklart. Red 6 i morse men temperaturen var bra hög ändå och figge blev bra svettig.
 
 
Man lär sig något nytt varje dag, nu har jag lärt mig något nytt. Tjejerna i stallet sa detta i förrgår och som tur är så sa dom exakt hur jag skulle göra för att bli av med detta.
 
Det var nämligen Styngflugan
bra jäkla äckligt. !!!

Styngflugan är precis som det låter, en fluga, och den använder hästen som övervintringsplats för sina larver. Honan sprayar hästens framben med sina ägg som sitter väldigt hårt fast. Efter 24-48 timmar beroende på temperatur börjar larverna i äggen röra sig och hästen biter och slickar där det då kliar och de hullingförsedda små larverna kan haka tag i tungan och påbörja sin vandring genom tungan ner till hästens magsäck. Denna vandring tar ca 3v och det är värt att vara uppmärksam på om hästen blir knepig i munnen under sensommaren då en del larver kan orsaka sår och inflammationer i tandköttet. Väl i magsäcken håller sig larven i övre delen av magsäcken och övervintrar där. Som med det mesta är det ingen fara med en liten mängd men en stor mängd kan orsaka problem. Under våren släpper larverna och följer med bajset ut, larven gräver ner sig i marken, förpuppas och mot slutet av sommaren kläcks det en ny fluga som börjar spruta ägg på hästarnas ben.

Det avmaskningsmedel vi använder mot styngflugan idag - ett ivermektinpreparat - tar larverna redan i munstadiet, vi behöver alltså inte vänta tills larverna tagit sig ner i magen som var fallet med äldre avmaskningsmedel som användes innan Ivomec kom ut på marknaden. Ofta får ni hästägare svaret att vänta med avmaskning tills första frosten och det är för att man ska vara säker på att alla flugor är borta för året. Avmaskar man för tidigt kan hästen bli återsmittad om det kommer ett gäng nya flugor.

Det viktigaste i arbetet mot styngflugan är att skrapa bort äggen så de aldrig kommer in i hästens mun. Under den värsta perioden kan man smörja in hästen med t.ex. vaselin eller spraya med glansspray på de utsatta ställena. Skrapa noga bort äggen varje dag. Om hästen får mer än man mäktar med att få bort så är det en fördel att avmaska. Detta görs bara en gång så dör alla stadier. Avmaskningen kan ske i stort sett när som helst så länge larven finns inne i hästen, men betänk att avmaskning på vintern kan störa lilla blodmaskens viloläge, dessutom har ev. skada redan uppstått om man väntar till vintern.

Eftersom träckprovet visar på ägg i träcket kan styngflugans larver aldrig synas där, äggen sitter utanpå hästen

 
Figges ben är nu kollade varje dag och indränka i pälsglans, här ska inga stygnflugor övervintra i figges mage xD
 
 
Snart är det 1 månad kvar tills jag och Figge är på tävlingsbanan igen, längtar så grymt mycket efter att få tävla igen :D

Figge kollades i munnen i fredag och veterinären tyckte att han såg bra ut i munnen så nu blir de koll igen om 6 månader. Fick med mig att jag skulle rida med ett 9,5 cm bett istället :)
 
 
I går var en hyfsat lugn dag, red på morgonen, duschade och somnade sen om till 11. vid eller åkte vi runt lite och sen tvättade vi bilarna och åkte därefter i väg och sköt lite. Jag har aldrig skjutit förut så jag är nöjd över hur jag träffade ;)
dumt att klaga ;D
 
Nu ska jag vänta på att hjärtat slutar jobba och sen ska vi bege oss mot gräsö/Öregrund för att hälsa på syster och Pelle och tillbringa kvällen med dom :D <3
jag älskar dig <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
The Fighter Vg
e.Carte d Ór u. Merzedes (F.4)
e.Robin Z- Labrador

"Figge" köpte jag vintern 2011 från Vibygard.se , då hade han bara hopp tränat 5 ggr. Där ifrån har vi sedan tagit oss hela vägen upp till 120 klasser. Figge är en helt underbar häst att ha att göra med, så otroligt lätthanterlig i allt.

Manique
"Nicke" är min gamla tävlingsponny som nu går och har det väldigt bra i dom stora hagarna här hemma.

RSS 2.0