Tävling

tävlingssäsongen 2015 börjar närma sig och lite inspiration såhär inför tävlingarna :)
 

Hur hittar man motivation i perioder då det går dåligt?

Hej! Jag undrar hur du tänker och hur du peppar dig själv eller elever – när det har gått dåligt på träningarna under en längre tid? Jag har kommit in i en "svacka" med min ponny i hoppningen, han stannar på hinder. Jag vet vad jag själv gör fel, så jag bidrar till stoppen. Men hur peppar du dig själv, har du något tips?

Helena Perssons svar:

 
Hej!
  
Nummer 1: Hoppa lägre än du brukar ett tag. Det får gärna vara "löjligt" lågt, så att DU känner dig säker och för över den känslan till hästen. Det gäller att känna säkerhet i instruktionerna du ger din häst. Höj inte på ett bra tag, även om det känns bättre, utan befäst en bra trend där hästen känner att den kan lita på dina beslut i anridningen. Ofta kan det till och med vara bättre att fatta "fel" beslut men med en klar, tydlig signal till hästen – än att bli tveksam och ändra sina beslut i slutskedet av anridningen. 
 
 
   Nummer 2: Om man har en period då man känner sig osäker i avståndsbedömningen (det har nästan alla, det är en naturlig del i utvecklingen då man börjar bli mer rutinerad och börjar se avstånd) kan det hjälpa att ha lite lättare sits. Då vågar hästen hjälpa till och taxera mer själv.
 
   Nummer 3: Efter en tävling eller träning som inte har gått så bra – analysera EN gång, släpp det sedan och titta framåt på vad du ska göra!   
 
Nummer 4: Ta fram en film där det gått bra, titta på den och försök minnas hur det kändes. Fokusera på den bra känslan och rid så i dina tankar. Tänk, känn, visualisera!
 
 
   Nummer 5: Fokusera på det som går bra, gör övningar du gillar som brukar fungera. Var koncentrerad och förberedd inför varje liten övning. Och tänk ALDRIG på det du INTE ska göra utan på det du VILL göra!
 
   
Nummer 6: Hinder är till för att lösas. Det är alltid mörkast före gryningen.
 
 
Hittade denna artikel  påhttp://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-hoppning/helena_persson/hur-komma-ur-en-dalig-spiral.htm mycket intressant och tålas att tänka på när det går dåligt en period :)
 
 
jag har många bra rundor på tävlingsbanan som jag kollar ofta tillbaka på även innan en tävling för att tagga till och även kanske när det har gått lite sämre efter en tävling  :D
 
<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
The Fighter Vg
e.Carte d Ór u. Merzedes (F.4)
e.Robin Z- Labrador

"Figge" köpte jag vintern 2011 från Vibygard.se , då hade han bara hopp tränat 5 ggr. Där ifrån har vi sedan tagit oss hela vägen upp till 120 klasser. Figge är en helt underbar häst att ha att göra med, så otroligt lätthanterlig i allt.

Manique
"Nicke" är min gamla tävlingsponny som nu går och har det väldigt bra i dom stora hagarna här hemma.

RSS 2.0