Hoppkurs dag 1 markarbete

Idag körde vi markarbete för Cia på tirk 1 av 3 dagar som vanligt nu då 🤪🤩 

Idag var fokus på lugnt och fint få hästen att slappa av och göra jobbet så lätt och fint som möjligt. 

Vi började jobba i galopp på volt över två bommar i hörnen , lätt ställning och forma hästen med skänkarna :) 

Sen gick vi vidare med att hoppa övning , vända över ridbana hämta ett kubhinder med höjd på medellinjen , byta galopp över den . hämta upp de två bommarna och sen tillbaka över kubhindret och byta galopp. 

Denna övning åt båda hållen . 

Sen byggade vi på den övningen med att hämta upp en linje som stod på medellinjen räcke 5 galoppsprång  räcke . I början skulle vi ta 6 galoppsprång när de var lägre .  Efter räcket byta håll . Så ifrån vänster in och då gör man ut i höger ut  och tvärt om :) 

När vi gjort de några ggr så blev de att bygga på ytligare så efter medellinjen gick vi ut i vänster varv . Hämta sen upp ett kubhinder som stod intill medellinjen igen och sen böjd linje till en oxer vidare på snett igenom b om bom räcke och avsluta med kombination räcke oxer ☺️👌 
Och vi prickade galoppbommarna varje ggr idag 🤩👌 ( hatar galoppbommar framför hinder ) 🤣🙈 

Men idag satt de , kors i taket . 

Hoppe var SUPER fin idag alltså , bett i munnen ✊ , hjälp vilken ridbarhet och oj som han lyssnade på mig minsta lilla , gälle att jag satt helt stilla med händerna. De är mitt nya nu att träna på , händerna stilla och ihop. Jobba mera med sätet för att visa Hoppe vart vi ska . 

Händerna händerna händerna är de Cia tjatar om man jag ser och märker så stor skillnad när  jag gör rätt 🙈☺️ 

Nu laddar vi inför banhoppningen i morgon :) 

// Matilda 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
The Fighter Vg
e.Carte d Ór u. Merzedes (F.4)
e.Robin Z- Labrador

"Figge" köpte jag vintern 2011 från Vibygard.se , då hade han bara hopp tränat 5 ggr. Där ifrån har vi sedan tagit oss hela vägen upp till 120 klasser. Figge är en helt underbar häst att ha att göra med, så otroligt lätthanterlig i allt.

Manique
"Nicke" är min gamla tävlingsponny som nu går och har det väldigt bra i dom stora hagarna här hemma.

RSS 2.0